Ceny – ile zarabia copywriter? [Aktualizacja 2021]

Ile tak naprawdę zarabia copywriter? Na jakie zarobki można liczyć w tej branży? Dowiedz się jaki poziom cen panuje w branży copywritingu.

dotyczące ogólnego poziomu cen na rynku. Indywidualna sytuacja (np. doświadczenie, wykształcenie, prestiż) może wpłynąć na możliwość zawołania przez copywritera nawet kilkukrotnie wyższej stawki.

Kim jest copywriter?

Pierwotnie mianem copywritera określało się osobę, która zajmowała się przygotowywaniem tekstów reklamowych, a w szczególności sloganów.

Za pierwszego copywritera na pełen etat uważa się Johna Powersa, amerykańskiego twórcę żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku. Zasłynął ze swojego stylu i niezwykłej skuteczności – ponoć za jego kadencji firma, w której pracował, zwiększyła zyski dwukrotnie!

Powers pisał tak, jak do dzisiaj uczy się pisać początkujących copywriterów. Stawiał na prosty język, brak przesady, krótkie nagłówki, a także unikał kwiecistych opisów i apelów emocjonalnych. Ponadto znany był również z używania formuły “powodu-dlaczego”, którą moglibyśmy porównać do dzisiejszego języka korzyści.

Powers był znany jednak nie tylko ze swojego unikalnego stylu, ale też z bezczelności, dlatego został zwolniony – ponownie zatrudniony – i w końcu zwolniony na dobre. Jednak bycie wolnym strzelcem (dziś powiedzielibyśmy freelancerem) wyszła mu na dobre. Jego zarobki w przełożeniu na dzisiejsze czasy wyniosłyby około 750 tysięcy dolarów rocznie.

Copywriterzy dzisiaj

copywriter cena

Dziś rozumienie stanowiska copywritera znacznie się rozszerzyło. Copywriterzy wciąż piszą opisy produktów, slogany reklamowe – ale także posty na blogu, notki prasowe, a czasem nawet nazywają firmy, czy specjalizują się w optymalizacji tekstów pod wyszukiwarki.

Copywriterzy najczęściej pracują na trzy sposoby:

  • jako freelancerzy – czy to prowadząc własną firmę, czy też pracując na pojedynczych umowach,
  • jako pracownicy agencji reklamowych – na etat, tworząc teksty dla różnych firm,
  • jako pracownicy konkretnej firmy – obsługując potrzeby tylko jednej marki.

W tym artykule dowiesz się o zarobkach copywriterów-freelancerów.

Skąd wzięłam informacje o cenach copywriterów?

Informacje pochodzą głównie z dwóch źródeł – cenników ze stron internetowych konkretnych wykonawców (zarówno agencji, jak i freelancerów) i ofert składanych na portalach ze zleceniami (takich jak Oferia).

Ile zarabia copywriter?

Zarobki copywriterów różnią się w zależności od ich doświadczenia, zleceniodawcy – ale także typu tekstu. To właśnie podziału na rodzaje tekstów użyłam, do przedstawienia cennika copywriterów.

Presell pages, czyli precle

Teksty typu „precle” to najprostszy rodzaj tekstu. Musi być na jakiś temat, jednak nie ma ku niemu szczególnych wymagań merytorycznych, czy przydatności do czytania.

Precle pisze się dla wyszukiwarek internetowych, a nie dla ludzi. Ich celem jest linkowanie do stron – służą pozycjonowaniu strony. Często taki tekst jest dosłownym bełkotem. Brakuje w nim polotu, jakości, skupienia na czytelniku. Ma tylko zawierać pewne kluczowe słowa i krążyć wokół określonego tematu.

Precle to jeden z najmniej wymagających i najtańszych form tekstów. Dlatego doświadczony copywriter zwykle nie podejmuje się takich zleceń. W związku z tym za te zlecenia zabierają się osoby początkujące lub chcące szybko dorobić – co daje efekt w postaci bardzo niskich stawek.

Zlecenia na precle są coraz rzadsze, ponieważ ta technika zdobywania ruchu jest karana przez wyszukiwarkę Google.

Na ile wycenia się precle? Ceny wahają się w kwotach 1 – 5 zł za 1000 znaków ze spacjami.

Teksty zapleczowe

Drugi przykład tekstów, które nie do końca są pisane dla ludzi. Jest to również działanie w kierunku pozycjonowania, teksty są nieco lepszej jakości niż precle.

Główne wymagania wobec tekstów zapleczowych to odpowiednia zawartość słów kluczowych, wystarczająca poprawność językowa, szczypta merytoryki – krążącej wokół tematu związanego ze słowami kluczowymi. Człowiek ma być w stanie przeczytać taki tekst, ale nie musi być przez niego w żaden sposób poruszony.

Teksty zapleczowe również zaczynają zanikać z rynku. Ceny za taką usługę mieszczą się w przedziale 5 – 10 zł za 1000 znaków ze spacjami.

Opisy produktów

copywriter cena

Bardzo ciekawa kategoria. Wielu sprzedawców, szukających copywritera, który stworzy opisy do ich sklepu internetowego, próbuje na tym maksymalnie zaoszczędzić. Z jednej strony jest to zrozumiałe – pewnie produktów jest wiele, więc ogólna cena robi się bardzo wysoka.

Z drugiej strony, tego typu teksty to inwestycja. To one pozycjonują produkty w wyszukiwarce. To je czyta klient, zastanawiając się nad produktem. Często to także one świadczą o jakości produktów i sklepu. W dużej mierze, to opisy produktów faktycznie je sprzedają (wspólnie ze zdjęciami, ceną i marką).

Zleceń na opisy produktów jest mnóstwo. Jeżeli przymierzasz się do copywritingu, to spotkasz się z niejedną tego typu ofertą współpracy.

W tej kategorii zaczynają się też spore rozbieżności.

Najpopularniejsze widełki cen to 8 – 20 zł za 1000 znaków ze spacjami. Wiele zależy tu od charakteru produktu. Produkty dobrze znane (kosmetyki, ubrania, technologia) to większa konkurencja i niższe ceny. W przypadkach tej wyceny copywriterzy często przyjmują zlecenia hurtowo – np. na kilkaset opisów produktów.

Spotkać można także widełki 20-50 zł za 1000 znaków ze spacjami. Tyle więcej życzą sobie copywriterzy za produkty specjalistyczne (medyczne, budowlane, niszowe) oraz w przypadku zleceń na mniejszą liczbę opisów na raz. Takie stawki występują także w przypadku dodatkowego wykorzystania języka korzyści lub pozycjonowania treści (SEO).

Artykuły blogowe

Pod tą kategorią rozumiem wszelkie artykuły lekkie, często lifestylowe, niebędące realizacją jakiegoś eksperckiego zagadnienia.

Konkurencja w tej kategorii jest ogromna! Głównie liczy się tu przyjemny język, lekkie pióro i (jak zawsze) nasycenie słowami kluczowymi.

Cena w dużej mierze zależy od tematu – spotkać możemy się z najniższymi cenami 12 – 25 złotych za 1000 znaków ze spacjami. Cena taka dotyczy artykułów niewymagających i często pisanych hurtowo (stała współpraca lub wiele artykułów zleconych na raz).

Jeśli copywriter jest doświadczony, ma przyjemny styl lub potrafi dodatkowo optymalizować tekst pod SEO to może liczyć na zarobki w granicach 20-60 złotych za 1000 znaków ze spacjami.

Artykuły eksperckie

Są to artykuły najwyższej jakości. Mamy pełną poprawność językową, dobre przygotowanie (research), nasycenie merytorycznymi treściami i przyjemną w odbiorze redakcję.

Artykuły eksperckie piszą zazwyczaj specjaliści w danej dziedzinie z lekkim piórem, albo copywriterzy, którzy wyspecjalizowali się w danej dziedzinie.

Górna granica cenowa jest tak naprawdę nieograniczona i zależy od eksperta. Natomiast copywriterzy cenią się zazwyczaj w przedziale 30 – 100 zł za 1000 znaków ze spacjami.

Teksty SEO

Są to teksty na stronę internetową, ale pisane z myślą zarówno o człowieku, jak i o wyszukiwarce.

To niełatwy kawałek chleba. Trzeba napisać dobry, przyjemny i sensowny tekst – przemycając w nim przy okazji odpowiednią liczbę słów kluczowych. Trzeba też pamiętać o innych zasadach optymalizacji tekstu, o odpowiednim dzieleniu, nagłówkach itp.

Takie teksty to zazwyczaj opisy firmy, opisy kategorii w sklepach internetowych, notki na temat osiągnięć itp.

Przekrój wycen mieści się zazwyczaj w widełkach 15 – 35 złotych za 1000 znaków ze spacjami.

Długie formy – książki i ebooki

Ta forma jest trudna do wyceny, bo bardzo zależy od tematyki i charakteru publikacji. Jest to też tekst wymagający solidnego przygotowania – w końcu w e-booku jest dużo przestrzeni na pogłębienie tematu.

Ceny copywriterów mieszczą się zazwyczaj w widełkach 12 – 30 zł za 1000 znaków ze spacjami. Jest tu jednak jeszcze jeden haczyk. Ponieważ forma jest tak długa, cena często waha się w zależności od planowanej ilości stron. Cena w przeliczeniu na 1000 znaków często wychodzi wtedy dużo niższa.

Slogany, hasła, nazwy

copywriter cena

I na koniec kategoria, która tak naprawdę jest samym centrum copywritingu. Są to bardzo krótkie formy – często dosłownie kilka słów (albo jedno!). Są jednak dopieszczone, przemyślane i wymagające kreatywności.

Oczywiście, w takim przypadku rozliczenie za liczbę znaków nie ma żadnego sensu. Płaci się tu za całą usługę przygotowania takiego hasła.

Nazwa firmy to koszt minimum 500 złotych. Dodatkowo płaci się także za przygotowanie nazwy spełniającej pewne warunki (np. dostępność domeny). Ceny dochodzą do kilku tysięcy złotych za nazwę. Zazwyczaj dostarcza się klientowi kilka propozycji do wyboru.

Hasła, claimy, slogany reklamowe to koszt co najmniej 300 złotych. Cena może znacznie wzrosnąć (nawet do kilku tysięcy złotych) w zależności od marki i wymagań klienta.

Dlaczego ceny są takie niskie?

Zmorą copywritingu jest to, że pisać potrafi każdy. Jasne – czasem lepiej, czasem gorzej. Jednak trudno jest docenić pracę, która opiera się na tak popularnej i oczywistej umiejętności.

Gdy płacimy za specjalistyczne usługi, które są dla nas nie do zrobienia (np. programowanie, leczenie), to cena wydaje się uzasadniona. Zupełnie przeciwnie jest z pisaniem – czemu mam płacić tak wiele za coś, co sam mógłbym zrobić, gdybym tylko miał trochę więcej czasu?

Jeśli chcesz zarabiać na pisaniu, postaraj się nie zaniżać stawek. Psuje to rynek Tobie i wszystkim w branży. Pamiętaj, że klient nie zamawia u Ciebie zbitek literek. Zamawia coś, na czymś będzie zarabiał. Dokonuje inwestycji.

Powodzenia!

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *